Ő az, akire tiszta ruhát lehet adni még a homokozóban is, mert vigyáz a ruhájára és zavarja, ha valami piszok vagy folt kerül rá. Jó megfigyelő, és ez segít abban, hogy kritikus észrevételeket tegyen azzal kapcsolatban, ami neki nem tetszik, vagy amit nem ért meg. Szükség van arra, hogy különösen az új helyzetekben bátorítsuk, megerősítsük. Ha létezik ilyen meghatározás, hogy jó gyermek, és ha ez alatt azt értjük, hogy nem sok vizet zavar, azaz békén hagyja a szüleit, elvan magában, csendes és szorgalmas, akkor ez pont a Szűz gyermekre illik. Későbbiek során, ahogy növekszik, elsősorban az éles kritikája az, ami zavaró lehet, és ami esetleg a környezetét felbőszítheti. Gondoljunk arra, hogy kamaszkorban az ifjoncok könnyebben elragadtatják magukat, a Szűz ebben az esetben csípős nyelvével tűnik ki. Összességében elmondhatjuk, hogy sokkal fontosabb számára az intellektuális megközelítése a dolgoknak, mint az érzelmi. Érzelmi kérdésekben bizonytalan és tanácstalan, nagyon fél ettől a területtől, mert lelkében egy nagyon érzékeny és sérülékeny gyermek. Éppen ezért gondolkodásában koraérett, olykor felnőttes és szeret is a felnőttek között lenni.
Csecsemő-, óvodás- és kisiskoláskor
Már csecsemőkorban is kitűnik a gyermek érzékenysége, például azzal, hogy nem minden étel lesz számára megfelelő, később bizalomgerjesztő. Ilyen esetben ne erőltessük a gyermeket. Könnyen előfordulhat, hogy az étel iránt érzett undor hányásban, esetleg később testi kiütésben fog megnyilvánulni. Eltekintve az érzékenységétől, rendkívül érdeklődő kisgyerek, végtelenül csendes és kedves, nagyon korán kezd felülni, állni, járni és valószínűleg beszélni is. A könyvszeretete már kicsi korában kitűnik. A kisfiú hajlamos lesz a játékait szétszedni, pusztán azért, hogy megismerje működésüket. Az sem kizárt, hogy a végén össze is szereli. Éppen ezért a Szűz kisfiúknak különösen a konstrukciós játékok javasoltak. Később szívesen eljátszik az olyan készletekkel, amelyek a természettudományi ismereteit mélyítik el. Ő az, aki képes fél napot elnézni a hangyákat, ahogy gyűjtik az eleséget. Szívesen segít az édesapjának is mindenféle fúrásban, faragásban, szerelésben. A kislányok szívesen vannak az édesanyjuk mellett. Korán besegítenek a házimunkába, legyen az konyhai munka, takarítás, vagy portörölgetés. Ez persze nem azt jelenti, hogy imádják ezeket a munkákat, hanem ilyenkor a szolgálatkészségéből és a segíteni akarásából kapunk ízelítőt. Bár a kislányok általában szorgalmasabbak, mint a fiúk, a Szűz jel esetében ez kevésbé szembetűnő. Ha csak az egyéni horoszkópjelzés ennek nem mond ellent, korán beilleszkednek az óvodába, az iskolába, mert rájönnek arra, hogy a tanuláson keresztül érdekes, új ismeretekre tesznek szert. Szorgalmukat az is motiválja, hogy nem szeretnének hiányosságokkal kitűnni. (Ne felejtsük el, a Szűz kritikus, de a magával szembeni kritikát nehezen viseli. Ezért leginkább úgy védekezik ez ellen, hogy a lehető legjobban kíván megfelelni minden élethelyzetben, nehogy „szó érje a ház elejét”.)
Pubertáskor
Bár az érdeklődés kamaszkorban megjelenik az ellenkező nem iránt, mivel elsősorban gondolkodó típus, inkább intellektuális értelemben érdeklődik, ami azt jelenti, hogy szeretne minél többet tudni a szexualitásról, bár ezt gyakran szégyelli. Ilyenkor titokban könyvekhez fordul. Ismeretei ennek következtében elég alaposak, csak egy a gond: más dolog az ismeret és más dolog a tapasztalat. A kamaszkori szerelem nála gyakran később jelentkezik. Legalábbis, ami a gyakorlati megélést illeti. Ennek következtében tanulmányi eredményei minimum átlagosak, vagy afelettiek. Ahogy a jel nevében is van egy utalás a szexuális tisztaságra, ez a gyakorlatban is gyakran megjelenik. Ez azt jelenti, hogy nem ritka az az eset, amikor testi tapasztalatra csak húszéves kora után tesz szert a jel szülötte. Szexuális aktivitása nem mondható hevesnek, inkább alkalmazkodónak. Annyi minden érdekli az életben, amit meg akar ismerni, hogy ebben a testi kapcsolat csak egy a sok közül. Borzasztó fontos számára a tisztaság, és a párválasztásnál szempont lesz számára az is, hogy mennyire gusztusos, mennyire ápolt a „jelölt”. Elképzelhető, hogy ha mégis meglepi a szerelem, akkor a költészet felé fordul, és érzéseit költeményekben fejezi ki.
Pályaválasztás
Nagyon sokféle területen megtalálhatja a helyét. Magasabb iskolai végzettséggel orvos, természettudós, gyógyszerész, közgazdász, matematikus lehet belőle. Középfokú végzettséggel szervezési, szolgáltatási, egészségügyi területek jöhetnek szóba, de jól megállja a helyét különböző szakmákban, pl.: műszerész, autószerelő, technikus stb. Lehet, hogy takarító kisiparos lesz, függetlenül attól, hogy milyen a végzettsége. Ebben a szakmában ugyanis sikeresnek érzi magát. (Pedáns, rendszerető, alapos ember.) Még számtalan területet lehet felsorolni, például elméleti fizikus, csillagász, könyvkiadó és terjesztő, raktáros. Sajnos leginkább az a jellemző, hogy szorgalma és alapossága következtében a társadalomban akarva-akaratlanul ő lesz a kulimunkás. Nem ritka az sem, hogy képességei jóval többre jogosítják, mint amit végül ellát. Ez gyakran annak tudható be, hogy nem egy harcias típus és gyakran beletörődik abba, ami van, és nem akar változtatni.
Pedagógiai tanácsok
1. Az Oroszlán gyermekkel összehasonlítva a Szűz gyermeket kifejezetten önbizalom hiányosnak nevezhetjük. Ennek következtében, amennyire csak lehetséges, dicsérjük a gyermeket minél többször. Dicsérjük meg a külsejét, a képességeit, mindent, amit jól csinál. 2. Osszuk meg vele a gondolatainkat, amennyire csak lehetséges, de ne helyezzük rá a felelősséget, illetve csak annyi felelősséget hárítsunk rá, amennyi a korának megfelelő.
3. Precizitásában, rendrakási képességében nem találunk hibát, viszont segíteni kell abban – különösen kamaszkor felé haladva –, hogy ne legyen kényszeres. Meg kell tanulnia úgy beosztani az idejét, hogy szórakozásra, kikapcsolódásra, pihenésre is maradjon ideje.
4. A túlzott kritikusságán úgy segíthetünk, hogy megpróbáljuk neki elmagyarázni, hogy egy másik ember hogy reagál az ő meglátásaira. Mi megy végbe a másik ember lelkében. Ezzel rámutathatunk arra, hogy még ha esetleg igaza is van, a megfogalmazásában legyen óvatosabb és kevésbé sértő.
5. Az együttérzés képessége benne van és szolgálatkész a végletekig, de vigyáznia kell arra, hogy a végén ne legyen belőle szolga. Ha azt látjuk, hogy az iskolában szorgalmasan rohan, szervez egy közösségért, s eközben senki más semmit nem vállal be, mutassunk rá arra, hogy más dolog a közösségi magatartás és más dolog a hülyeség. Talán az egyik legszebb Szűz mese a Hamupipőke története, csak egyre kell vigyázni, nem biztos, hogy attól, hogy eleget válogatott hamuból borsószemeket, a herceg is megjelenik. A sok meló után legalább egy táncos estélyre menjen el, ezzel legalább adjon magának lehetőséget.